kunst
  • Kouros Oudheid
  • Veronique Lindenburg Kusnt
  • Veronique Lindenburg Kunst
  • Veronique Lindenburg Kunst
  • Veronique Lindenburg Kunst
  • Veronique Lindenburg Kunst
Kouros
Beeldende kunst is schoonheid die blijft.
Kijk naar de mens, de man, de "kouros", uitgehouwen uit marmer in Griekenland rond 525 voor het jaar 0.
De afgebeelde man die het leven heldhaftig in de strijd verloor leeft eeuwig voort.
Verstilde schoonheid gecombineerd met dynamische kracht.
Is het stilstand of eerder beweging?
Wie komt ons tegemoet: het materiaal of de afbeelding, de aarde of de mens, of zijn zij 1?
Kouros van Anavysos, Nationaal Archeologisch Museum Athene, 525 vC, 1,90 m hoog
Zee
Japanse prentkunst is een doordacht en doorwerkt ambacht, het heeft ook een tijdloze ijlheid. Hokusai (Japan, 1760-1849) is een meester. Hij kan alles uitbeelden: vissen, bloemen, bergen, wolken, schepen, huizen, mensen in rust en aan het werk, oud en jong, rijk en arm, spel en geweld, vrede en woede. En altijd is er die duidelijke focus op het ene centrale thema, of dat nu het spelende kind of de woeste strijder of de verre berg is.
Stille schoonheid, een andere wereld met verf op papier dat de jaren doorstaat.
Vallei van Inume uit 36
Gezichten op de berg Fuji, +-1830
Constantin Brancusi (Roemenie 1876- Parijs 1957) zocht naar de uiterste
stilering van de wereld

Hij maakte een zuil die tot aan de hemel leek te reiken, een vis die lijkt
op (of is) een toevallig gevonden door de natuur geslepen steen, een
vrouwenhoofd dat vereenvoudigd wordt tot het geen naam meer heeft, zelfs niet meer "Slapende muze" of "Vrouwenhoofd" heet maar "Het begin van de wereld". Denk ook aan "De kus", man en vrouw in een kus en natuursteen versmolten, het beeld dat ook zijn grafsteen op Montparnasse siert.
Solistische vernieuwer in hout en brons en steen, abstract en vol van
gevoel, inspirator tot op vandaag. Ik word uitzonderlijk blij van zijn werk dat zoveel harmonie uitstraalt.
Slapende muze, 1910, Centre Pompidou Parijs
Picasso
Geen toelichting nodig? Picasso (1881-1973), de grote man die de kunst van de 20e eeuw eigenhandig richting kubisme en modernisme gestuurd heeft... die alles tot
kunst kon keren?
In een kwetsbare tijd, zo zeggen de boeken, begint hij in 1946 met
aardewerk.
De liefde voor het leven is zichtbaar in deze breekbare heerlijkheden:
zelf gevormd, zelf gekleurd, goed doorbakken. Aarde en vuur creeerden
samen met hem vormen zo oud als de mensheid. Een vaas, een bord. En worden
nieuw als in deze "vase-femme", vaasvrouw.
Vaas-vrouw, datum onbekend, 36 x 18,5 cm
Rothko
Kleur, kleur, kleur!
Of het werk van Rothko (1903-1970) op een kalender is afgedrukt of dat je zijn werk in het echt ziet, dat is wat opvalt.
De volgende stap is voor mij de aanzuigende werking van die kleur. Ik kan ervoor gaan zitten en in meditatie wegzinken.
Als je aan een volgende stap toekomt ga je de kleur verkennen: welke dialoog vindt er plaats tussen de verschillende vlakken en wat zegt die jou op dat moment?

Een stadium waar ik zelden aan toe kom is het onderzoeken van de opbouw van het doek. Wat een gecompliceerde schepping ging vooraf aan deze schijnbare eenvoud.
Orange and yellow, 1956
Kurt Jackson
Kurt Jackson, geb. 1961, is betrokken bij natuur en milieu. Hij werkt
direct in de natuur aan zijn grote olieverfschilderijen. Zijn werk spreekt
een ruim publiek aan.
De kust van Groot Brittannië of elders, de weidse oceaan, luchten, de ruimte van kust en duin, bos of landbouwgrond in kleur en beweging gevangen. Met milde of wilde penseelstreek, spetters, klodders, een ingekraste tekst.
Niet modern, of toch wel?
When the gorse is in blossom, 2000
Jackson wordt vertegenwoordigd door Messum's, London, www.messums.com